Start-up hurdles: Praten over je bedrijf

Praten over je bedrijf is lastig. Voornamelijk als je een start-up bent, je bent net begonnen dus niemand kent je nog. Start-ups gaan hier op verschillende manieren mee om. Zo heb je bijvoorbeeld:
 

De techneuten
Deze mensen kunnen supergoed uitleggen wat ze allemaal gemaakt hebben, maar minder goed waarom.

De chaoten
Zij geven een super enthousiaste eclectische tentoonstelling van bedrijfsfragmenten. Wij noemen dit de rollercoaster-pitch. 

De democraten
Iedereen uit het team zegt iets en vult elkaar continu aan. 

De identity thiefs
‘Wij zijn een soort Uber voor oma’s.’ Dit gebeurt ook erg vaak met Netflix, airbnb en Tinder. 


Vooral die laatste is zonde, want ieder merk heeft zijn eigen verhaal. Als mensen iets willen weten over je bedrijf gaat het niet alleen om waarom je het doet en hoe en wat, ze zijn op zoek naar een connectie en willen begrijpen wie je bent. Nou, go! Wie ben je. Super lastig natuurlijk. Om te begrijpen wie iemand is moet je er een gevoel bij krijgen. Als je ergens geen gevoel bij krijgt kun je het niet pijlen, en ken je het niet echt. Je moet dus dieper gaan dan een rationele uitleg, zo werkt dit in je brein hierover later meer. Nu hoef je niet helemaal touchy feely de moeite in te gaan, je moet een verhaal vertellen. 
 

De storytellers
In deze context is het belangrijk dat je het verhaal super simpel houdt. Er gebeurde iets toen je bedacht dit bedrijf op te richten of hieraan bij te dragen. Er is een frustratie, een ergernis of iets wat gewoon onlogisch is en beter kan. Vertel hierover en let op wat je allemaal belangrijk vindt in dit verhaal. Dit zijn waarschijnlijk een aantal van je waarden, de basis voor nog veel meer mooie merkverhalen.